Hírek
2024. December 05. 07:51, csütörtök |
				Külföld				
Forrás: MTI
				
				Visszaállamosítják a brit vasútat
 
				Jövőre megkezdődik a konzervatív párti kormányok által három évtizeddel ezelőtt privatizált brit vasúthálózat újbóli államosítása.
A program a nyári parlamenti választások óta kormányzó Munkáspárt előre meghirdetett gazdaságpolitikai cselekvési terveinek egyik sarkalatos eleme.
A londoni közlekedési minisztérium szerdai tájékoztatása szerint először három magánszektorbeli vasúti szolgáltató, a South Western Railway, a c2c és a Greater Anglia kerül ismét köztulajdonba 2025-ben.
	A jövőre államosítandó három üzemeltető után a következő két évben várhatóan további három magáncég, a Thameslink, a Great Northern és az East Midlands Trains is újból állami tulajdonba kerül.
	Heidi Alexander brit közlekedési miniszter a szerdai bejelentéshez fűzött nyilatkozatában úgy fogalmazott, hogy a brit utazóközönség túl hosszú ideje szenved egy olyan vasúti szolgáltatási rendszertől, amely egyszerűen működésképtelen.
A munkáspárti kormány választási programjában meghirdetett hosszú távú államosítási terv alapján az egyes vasúttársaságok olyan ütemben kerülnek ismét állami tulajdonba, ahogy a jelenlegi magánszektorbeli üzemeltetők koncessziós szerződései lejárnak.
A terv központi eleme a Great British Railways nevű állami szervezet létrehozása, amelynek feladatköre idővel a vasúti infrastruktúra fenntartására és a vonatközlekedés működtetésére egyaránt kiterjed.
Szerdai tájékoztatásában a brit közlekedési tárca közölte: várakozása szerint a következő három évben lezajlik a jelenlegi szerződések alapján magáncégek által működtetett teljes vasúti utasszállítási ágazat állami átvétele.
	A minisztérium szerint az elmúlt évtizedekben meghonosodott koncessziós magánvasúti rendszer kudarcba fulladt, a késések, a járattörlések és a pazarlás mértéke elfogadhatatlanná vált.
	Az 1990-es évek konzervatív párti kormányainak hatalmas ívű privatizációs kampányában 1993-ban jött el a vasút ideje: akkor hozták meg a British Rail állami vasúttársaság lépésenkénti privatizációjáról intézkedő törvényt, amelynek értelmében az utas- és a teherszállítást, valamint a pályakezeléssel foglalkozó céget (Railtrack) külön-külön adták magánüzemeltetésbe.
A vasútvonalakat 14 hónap alatt, egyenként ítélték oda franchise-rendszer keretében különböző magánvállalatoknak. A magánosított vasúti hálózat működése azonban azóta is szinte folyamatos bírálatok tárgya az elmaradt fejlesztések, a sorozatos késések, járatkiesések és a vonatok krónikus túlzsúfoltsága miatt.
Ezek érdekelhetnek még
2025. Október 31. 08:08, péntek | Külföld
Donald Trump: több témában megállapodtak Hszi Csin-pinggel
2025. Október 31. 08:04, péntek | Külföld
J.D. Vance: a nukleáris arzenál működőképességének fenntartása is indokolja a tesztek újraindítását
Az amerikai nukleáris arzenál működőképességének fenntartása is indokolja a tesztek újraindítását - jelentette ki J. D. Vance alelnök csütörtökön megerősítve Donald Trump amerikai elnök szándékát.
2025. Október 29. 07:28, szerda | Külföld
Kenyai légitársaság: nyolc magyar állampolgárságú áldozata is van a kenyai légikatasztrófának
2025. Október 27. 07:47, hétfő | Külföld
Ukrajnai háború - Kreml: kemény lesz a válasz, ha nagy hatótávolságú fegyverekkel támadják Oroszországot
Kemény választ fog adni az orosz hadsereg, ha Oroszország belsejét nagy hatótávolságú fegyverekkel támadják
